Duurzame buscamperbouw en verhuur

De kerstvakantie is, naast alle feestelijkheden natuurlijk ook een mooie periode om lekker verder te klussen. Nu de buitenkant van de bus af is, kunnen we aan de slag met de binnenkant. Ideën die we in ons hoofd hebben en in schets op papier hebben staan nu ook daadwerkelijk gaan maken is erg leuk om te doen. 

 

Nadat we de binnenkant van de bus helemaal schoon hebben gemaakt, hebben we isolatiefolie in de bus gelegd en daarop de bodem weer teruggelegd. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid willen we zoveel mogelijk materiaal hergebruiken. Op de plek waar de gordelbok zit hebben we de bodem doorgezaagd en de uitsparing van de gordelbok eruit gehaald. Daarna devels in beide kanten van de bodemplaat geboord zodat er weer een vlakke verbinding ontstaat. 

 

Ook de zijwanden isoleren we. Veel camerbouwers gebruiken daarvoor Armaflex, maar wij kiezen voor schapenwol. Dit is een duurzamere optie en deze bevordert ook het leefklimaat vanwege de filterende werking. Om te voorkomen dat er vocht in de wanden trekt, moet er wel een dampremmende folie voor de wol worden aangebracht. Op sommige plekken gebruiken we 3 cm dikke stopwol, op andere plekken vilt van 1 cm dik. De isolatiewaarden zijn nagenoeg hetzelfde, maar tjdens het isoleren merken we dat de vilt veel prettiger is om mee te werken. Een volgende bus zullen we dus waarschijnlijk op meer plekken kiezen voor vilt. Ook bij het isoleren kiezen we ervoor om te hergebruiken: de panelen die op sommige plekken al in de bus zaten als afwerking plaatsen we weer terug. 

 

We plaatsen de wand tussen het bed en het woongedeelte en frezen die in de bodemplaat. 

   

 

Om de keuken te maken, gebruiken we de latten die als wandafwerking in de bus zaten. De koelkast, ladekistjes en spoelbak krijgen allemaal hun plekje. Ook de afvalwatertank wordt ingedeeld. Daarbij weten we uit eigen ervaring dat het fijn is om een plek dicht bij de deur te hebben waar je kunt wisselen tussen je "binnen- en buitenschoenen". Daar bedenken we dan ook mteen een oplossing voor. 

   

   

 

Na een hele dag klussen, is het tijd om de dames erbij te halen en hen om hun mening te vragen. Daar komen nog wat goede ideeën en aanpassingen uit naar voren over de indeling en het uiterlijk van de keuken. 

Een nachtje slapen levert op dat we toch ander hout willen gebruiken voor het frame van de keuken. Het hout dat we nu hebben hergebruikt is toch niet de kwaliteit die we willen. We spreken met elkaar af dat we geen consessies willen doen aan de kwaliteit die we leveren en dat we met vertrouwen de camper moeten zien vertrekken. 

 

Inmiddels is namelijk ook via Paulcamper al de eerste boeking binnengekomen van een gezin dat ermee op vakantie naar Schotland gaat. Dat levert nog wat vragen over de verzekering en keuring op, maar die kunnen we met elkaar beantwoorden. 

 

We maken ook nog een prototype van een bovenkastje en werken ons idee uit om zonder schanieren sluitende kastdeurtjes te hebben. In een dag tijd lukt het ons om een kastje te produceren, tussen de slapende, spelende en schoolgaande kinderen door. Het eindresultaat is nog niet helemaal wat we hopen, maar geeft wel voldoende richting om verder te gaan denken. 

 

Inmiddels komt ook onze streefdatum steeds wat dichterbij. In het paasweekend willen we de camper gaan uitproberen, en pasen valt vroeg dit jaar... We bespreken daarom met elkaar de balans tussen kwaliteit (staat bovenaan), levertijd en budget (staan op een gedeelde tweede plek) en het ontwikkelen van nieuwe technieken (is na het slaaphefdak, de schapenwolisolatie, de scharnierloze bovenkastjes en het uitzoeken van het Ecoflow electrasysteem wel voldoende voor nu). 

 

Het laatste wat we tot nu toe hebben gedaan is de lattenbodem van het dwarsbed op maat maken. 

Nu wordt het tijd om een aantal dingen af te ronden: De aansluiting van het elektrasysteem, de wandisolatie en de bevestiging van de bedbalken aan de bus. Daarna kunnen we gaan stofferen (met milieuvriendelijke spuitlijm duurzame viltbekleding in het woongedeelte aanbrengen), de keuken en bovenkastjes maken en ook het toliet en de hoge kast gaan maken. Als het goed is gaat de bus dan ook een paar dagen weer weg om het bankje en de voorstoel in te bouwen en omgekeurd te worden naar 4 peroons camper. Dan kunnen we daarna ook de nieuwe verzekering en een nieuw kenteken regelen wat het boekingsproces makkelijker maakt. Ook moeten we dan in het woongedeelte nog een vloer maken en rondom de toegang naar het slaapdak het mooi afwerken. Genoeg te doen dus nog, en tegelijk ook erg gaaf om te zien hoe snel we gaan en hoe we onze droom werkelijkheid zien worden! 

Adres:

 

Omnibus Campers v.o.f

Bessendreef 1

4147 HH  Asperen

 

Naam *
E-mail *
Adres *
Telefoonnummer *
Hoe heb je ons gevonden? *
Bericht *